20. ULUSLARARASI İSTANBUL TİYATRO FESTİVALİ

0

MAYIS’TA İSTANBUL’DA HER YER TİYATRO
 
İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV) tarafından düzenlenen İstanbul Tiyatro Festivali bu yıl 20’inci kez gerçekleştirilecek. 20. İstanbul Tiyatro Festivali, 3 ile 28 Mayıs 2016 arasında Türkiye’den ve yurtdışından çeşitli oyun, dans, performans ve yan etkinliklerden oluşan zengin bir programla tiyatroseverlerle buluşacak. Festival, bu yıl yurtdışından 9, Türkiye’den 23 oyun, dans ve performanstan oluşan 32 gösteriyi ve zengin içerikli 18 yan etkinliği 25 farklı mekânda sanatseverlerle buluşturacak. Festival programında yer alan 21 yerli yapımın Türkiye prömiyeri, uluslararası bir yapımın ise dünya prömiyeri gerçekleştirilecek. Festivalde yer alan yerli projelerin 9’u, uluslararası projelerin ise 4’ü İstanbul Tiyatro Festivali’nin ortak yapımcılığında sahnelenecek.
  

 
20. İSTANBUL TİYATRO FESTİVALİ ONUR ÖDÜLLERİ
Festivalin bu yıl üç Onur Ödülü var. İki ödül, programın açıklandığı basın toplantısında verildi. İlk Onur Ödülü, amatör tiyatro hayatına 1957 yılında Yeşil Sahne’de başlayan Metin Akpınar’a takdim edildi. Çalışmalarına 1962 yılında Milli Türk Talebe Birliği’nde devam eden Akpınar, 1964 yılında Ulvi Uraz Tiyatrosu’nda ‘Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım’ adlı oyunuyla profesyonel olan sanatçı yine aynı tiyatroda ‘Hababam Sınıfı’ oyununun ardından GEN-AR Tiyatrosu kurucuları arasında yer aldı. Türkiye’nin ilk ‘Kabare Tiyatrosu’ olan ‘Devekuşu Kabare Tiyatrosu’nun (1967) kurucu ortağı olan sanatçı aynı zamanda yöneticilik ve oyunculuk yaptı. Akpınar halen Haliç Üniversitesi ve Okan Üniversitesi konservatuar bölümlerinde ‘Tiyatro’da Kabare Tarihi’ dersleri veriyor. 
Festivalin ikinci Onur Ödülü, 1984 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne ve Görüntü Sanatları Bölümü Tiyatro Anasanat Dalı Oyunculuk Sanat Dalı’ndan mezun olan ve aynı dalda sanatta yeterlik ile doçentlik alan Şahika Tekand’a verildi. 1984’te tiyatro ve sinema oyunculuğuna başlayan ve üniversitede oyunculuk dersleri veren Tekand, 1988’de, Esat Tekand’la birlikte ‘Studio’ adı altında oyunculuk stüdyosunu kurdu. İnsanı, canlı ve şimdiki zamanda olanı merkeze alarak çağın tiyatrosunun ne olması gerektiğini araştırarak ‘Performatif Sahneleme ve Oyunculuk Yöntemi’ adı altında kendi yöntemini geliştirdi ve bu yöntemle eserler verdi. Tekand, bugüne dek kendi yazdığı yedi oyun da dahil olmak üzere tiyatro oyunları ve pek çok performans yönetti. Halen sanatsal faaliyetini Studio Oyuncuları’nda sürdüren Tekand, oyunculuk stüdyosunda oyuncu ve yönetmenler yetiştirmenin yanı sıra çeşitli üniversitelerde dersler veriyor.
Berliner Ensemble’a verilecek olan Onur Ödülü ise Mayıs ayında sahneleyeceği ‘Üç Kuruşluk Opera’nın temsili öncesi sunulacak. 1949’da önemli tiyatro adamı Bertolt Brecht tarafından kurulan ve bugün çağdaş Alman tiyatrosunun tartışmasız en güçlü temsilcisi olan Berliner Ensemble topluluğunun repertuvarında Brecht’in yapıtlarının yanı sıra Shakespeare, Schiller ve Büchner gibi tiyatro tarihinin önde gelen yazarlarının eserleri de yer alıyor. Dünyanın en önemli tiyatro topluluklarından Berliner Ensemble ile çalışan dünya çapındaki yönetmenler arasında Heiner Müller, Peter Stein, Luc Bondy, Claus Peymann ve Robert Wilson gibi isimler bulunuyor. Topluluğa ödülü, Mayıs ayında takdim edilecek.
 
YENİ BİR PROJE: DANS PLATFORMU
20. İstanbul Tiyatro Festivali’nde ‘Dans Platformu’ başlığı altında yeni bir proje başlatılıyor. Dans Platformu kapsamında profesyonel dansçılar kısa sunumlarla projelerini sahneleyecekler. İstanbul Tiyatro Festivali Direktörü Leman Yılmaz, sanatçı Aylin Ersöz ve sanatçı Tuğçe Tuna tarafından seçilecek projeler, festivalin yabancı profesyonel konuklarına yönelik platformda, başta dans olmak üzere sahne sanatları profesyonellerinin katılıp izleyebileceği bir proje olacak. 
 
FESTİVALİN YABANCI KONUKLARI
İstanbul Tiyatro Festivali kapsamında 19 ile 22 Mayıs tarihleri arasında festivalin yabancı profesyonel konuklarına yönelik belirli oyunların gösterimlerinin yapılacağı bir platform düzenlenecek. Bu platforma, uluslararası oyun yazarları ağı ‘The Fence’ ve tiyatro çevirmenleri ağı ‘Eurodram’dan ekipler de katılacak.
Festival programında Almanya, Belçika, Fransa, Hollanda, İngiltere, İsviçre, İran, Kanada ve Portekiz’den 9 uluslararası yapım yer alıyor. Bu eserlerin 4’ü İstanbul Tiyatro Festivali ortak yapımcılığında gerçekleştiriliyor.
‘Merhametliler / The Kindly Ones’ – Toneelgroep Amsterdam
Ünlü yönetmen Guy Cassiers ve dramaturg Erwin Jans tarafından Jonathan Littell’in aynı adlı kitabından tiyatroya uyarlanan ‘Merhametliler / The Kindly Ones’, İkinci Dünya Savaşı sırasında yaşanan soykırımı, bir SS subayı olan Max Aue’nin gözünden anlatıyor. Dönemin Almanya’sının, sadece canavarlar ve sapkınlarla değil, aynı zamanda Nazizmin etrafında toplu bir deliliğe doğru ilerleyen sıradan insanlarla dolu olduğunu gösteren oyunda izleyici, failin düşünüş biçiminin içine sokuluyor ve onunla huzursuz edici bir empati kurması sağlanıyor. Reji ve dramaturjisiyle olduğu kadar, sahne, kostüm ve müzik tasarımıyla da oldukça dikkat çekecek bir yapım. 6 – 7 – 8 Mayıs Uniq Hall, Uniq İstanbul 
Orhan Pamuk Uyarlaması: ‘Gizli Yüz’
Orhan Pamuk’un aynı adlı film senaryosundan Mesut Arslan tarafından tiyatroya uyarlanan ‘Gizli Yüz / Secret Face’, kimlik üzerine kurulmuş, günümüzde geçen bir peri masalı. Oyun, genç bir fotoğrafçıyla hoş, esrarengiz bir kadının farklı şehirlerde düş ve gerçeğin sınırında dolanmasını anlatıyor. Erki De Vries’in yaratıcı ışık koreografisi, Mesut Arslan’ın güçlü uyarlaması ve yönetmenliğiyle birleşerek oyunda izleyiciye farklı bir deneyim sunuluyor. 6 – 7 – 8 Mayıs Moda Sahnesi.
‘Nefret Radyosu / Hate Radio’ – Milo Rau
Çalışmalarının tamamı Avrupa’daki birçok önemli ve büyük festivalde yer alan, son yılların dikkat çeken yönetmeni Milo Rau, ‘Nefret Radyosu / Hate Radio’ projesinde 1994’te Ruanda’da Tutsilere yönelik soykırımın kışkırtıcısı, ırkçı bir radyo kanalı olan RTLM’yi (Radio-Télévision Libre des Mille Collines) aslına sadık kalarak kurgulanmış bir arka planla tekrar yayına alıyor. Oyun, aslına uygun olarak yapılan bir radyo stüdyosunda, seyirciyi ırkçı bir zihniyetin yol açabilecekleriyle yüzleştiriyor. 14 – 15 Mayıs Zorlu PSM Stüdyo.
‘Her Gün Biraz Daha / Ham Havayi’
İranlı kadınlardan çarpıcı bir oyun. Yazar Mahin Sadri ve yönetmen Afsaneh Mahian, daracık bir mutfakta günlük angaryalarıyla meşgul üç kadının ıstırap dolu öyküleri aracılığıyla İran’ın 1981’den (İran devriminden iki yıl sonra) 2013’e uzanan tarihinden bir kesit sunuyor. İran ve Fransa’da büyük beğeni toplayan oyun, ‘En İyi Özgün Metin’, ‘En İyi Kadın Oyuncu’ ve ‘En İyi Yönetmen’ ödüllerine değer bulundu. 17 – 18 Mayıs Uniq Hall, Uniq İstanbul.
Fernando Pessoa’nın hikayesi: ‘Zululuzu’
Portekiz edebiyatının önde gelen isimlerinden Fernando Pessoa’nın yaşamı ve yapıtlarından esinlenilerek yazılan ‘Zululuzu’nun dünya prömiyeri Festivalda gerçekleştiriliyor. Pessoa’nın Güney Afrika yıllarıyla ilgili, spekülatif bir öykü kurmayı amaçlayan ‘Zululuzu’, André e. Teodósio, Cláudia Jardim, José Maria Vieira Mendes, Pedro Zegre Penim tarafından yazılıp yönetiliyor. 19 – 20 Mayıs Cevahir Sahnesi.
Spymonkey Topluluğu, ‘Shakespeare’in Bütün Ölümleri /The Complete Deaths’
Shakespeare oyunlarında, sahne üzerinde gerçekleşen yetmiş beş ölüm İngiltere’nin ‘en yetenekli dört clown’u olan Spymonkey Topluluğu tarafından canlandırılıyor. Oyuncular, “bütün ölümleri” bazen uzatarak, bazen altını üstüne getirerek, bazen dokunaklı, bazen müzikal ve her daim deli dolu bir şekilde aktarıyor. Ölümünün 400. yılında Shakespeare’e ağırbaşlı, kasvetli ve hayli komik bir saygı duruşu niteliğindeki oyunu Tim Crouch yönetiyor. 24 – 25 – 26 Mayıs Moda Sahnesi.
Christian Rizzo, ‘Gerçek Hayattan Alınmıştır / d’après une histoire vraie’
Christian Rizzo’nun 2004 yılında İstanbul’da bir festivalde izlediği bir halk dansının anılarından esinlenerek yarattığı ‘Gerçek Hayattan Alınmıştır / d’après une histoire vraie’, eril Türk halk danslarının kendisinde uyandırdığı duygular üzerine kuruluyor. Rizzo, dansın toplumlarla nasıl bir ilişki kurduğunu ve hareketlerin insanları birbirine nasıl bağladığını inceliyor. Canlı müzik eşliğinde sekiz erkek dansçının yer aldığı gösteride Kerem Gelebek de yer alıyor. 26 – 27 Mayıs Zorlu PSM Drama Sahnesi. 
Robert Lepage, ’Needles and Opium’
Yönetmen, oyun yazarı ve oyuncu Robert Lepage, bir yanılsama gösterisini andıran çarpıcı bir görsellikle yarattığı ‘Needles and Opium’u ilk sahnelenişinden yirmi yıl sonra yeniden ele alıyor. Yeni bir sahne tasarımı, özgün görüntüler ve sahnedeki akrobat Cocteau’nun sözlerini, Marc Labrèche’in duyarlık dolu ve dâhiyane performansı tamamlıyor. Sonuçta ortaya adeta hipnotize edici efektlerle dolu bir yapım, bizi büyüleyen ve ışığa doğru götüren bir gece çıkıyor. Jean Cocteau ve Miles Davis’i merkezine alan hikâyesi ve müzikleri ile festival izleyicisinin unutulmazları arasında yerini alacak. 27 – 28 Mayıs Uniq Hall, Uniq İstanbul.
Valérie Mréjen, ‘Üç Yeşil Adam / Trois Hommes Verts’
Yazar, video sanatçısı ve yönetmen Valérie Mréjen, bilimkurgu havasında bir aile masalı anlatıyor ‘Üç Yeşil Adam / Trois Hommes Verts’de. Bir çocugun düşlerinin fantastik bir öyküye dönüştüğü oyunda, çocuğun hayalindeki karakterler basit malzemelerin çıkardığı seslerle canlanıyor. Hem büyüklerin hem de beş yaş ve üzerindeki tüm çocukların izleyebileceği bu sözsüz oyun. 28 Mayıs Cevahir Sahnesi. 
 
FESTİVALİN YERLİ YAPIMLARI
20. İstanbul Tiyatro Festivali bu yıl Türkiye’den 23 oyun, dans ve performanstan oluşan programını sanatseverlerle buluşturuyor. Festival, 21 yerli yapımın Türkiye prömiyerine ev sahipliği yapıyor.
‘Godot’yu Beklerken’
20. İstanbul Tiyatro Festivali, yönetmenliğini Şahika Tekand’ın yaptığı ve Studio Oyuncuları’nın sahneleyeceği, Samuel Beckett’in ‘Godot’yu Beklerken’ oyunu ile açılıyor. Şahika Tekand, oyunda beklemek eylemi ve beklenti, umut etmek ve umutsuzluk, varolma arzusu ve varolmaya mahkûmiyet kavramlarını, doğuşla vadedilen geleceğin sonluluğunun yarattığı akıl dışılık ve bunu akla uygun kılmak üzere verilen çaresiz uğraşıyı ifade eden bir düzen kuruyor. Oyunda, Melis Avçil, Cem Bender, Nesli Kayalı, Nilgün Kurtar, Mehmet Okuroğlu, Yiğit Özşener ve Ahmet Sarıcan rol alıyor. 3-4 Mayıs, 20:30, Uniq Hall, Uniq İstanbul
‘Hizmetliler’
Gerçekle oyunun, oyunla kurgunun sınırında varolmaya çalışan fakat bir süre sonra oyunla gerçeğin sınırının yittiği noktada kaybolan, tutunamayan iki hizmetçinin “öteki” hikâyesine odaklanan ‘Hizmetliler’, Elvin Beşikçioğlu tarafından Jean Genet’nin ‘Hizmetçiler’ adlı yapıtından yeniden kurgulanarak sahneye taşınıyor. Genel Sanat Yönetmenliği’ni Erdal Beşikçioğlu’nun yaptığı ‘Hizmetliler’in yönetmenliğini ise Elvin Beşikçioğlu ve Binnaz Dorkip üstleniyor. 4-5 Mayıs, 20.30, Tatbikat Sahnesi
‘Aslan Asker Şvayk’
Jaroslav Hašek, ’Prag’a Birinci Dünya Savaşı’nı tetikleyen Saraybosna suikastı haberinin gelişiyle başlayan ve sonrasında iyi kalpli ve saf savaş gönüllüsü Şvayk’ı ve ordudaki maceralarınımizahi bir dille anlatıyor ‘Aslan Asker Şvayk’ta. Savaş çığırtkanlığını, militarizmi, insanlık tarihinin en acımasız savaşlarını, tüm anlamsızlıkları ve gülünçlükleriyle yerden yere vuran bu kara komediYİ Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları sahneliyor. Yönetmenliğini Yunus Emre Bozdoğan üstleniyor. 7-8 Mayıs, 20:30, Yunus Emre Kültür Merkezi
‘Şizo Şeyks’
Shakespeare’in yapıtlarından yola çıkarak Yiğit Sertdemir’in sahneye uyarladığı, yönettiği ve tek başına oynadığı ‘Şizo Şeyks’, düne bugüne, aşka, iktidara, hırsa, ihanete, kadere, zamana dair. Bir adamın deliliğin sınırında dolaşan hikâyesi… 8 Mayıs, 15:00 / 9 Mayıs, 20:30 / 14-15 Mayıs, 18:00, Kumbaracı50 // 21 Mayıs, 18:00 / 22 Mayıs, 15:00, Üsküdar Tekel Sahnesi
‘e-mülteci.com’
Guatemala, Vietnam ve Türkiye’den yola çıkan ve sanal kimliklerini kullanarak internette bıraktıkları ayak izlerinden takip ettiğimiz üç farklı kadının hikâyesi… Sedef Ecer’in yönetmenliğini üstlendiği oyunda, Meltem Cumbul ve Fehmi Karaaslan’ın yanı sıra sahnedeki ekranda Ahu Türkpençe, Ece Dizdar, Fırat Tanış, Gizem Soysaldı, Mathilda May, Okan Bayülgen ve Tilbe Saran’ın performansları yer alıyor. 9-10 Mayıs, 20:30, Üsküdar Stüdyo Sahne
ikincikat, ‘Vibratör Oyunu’
İdealist Doktor Bay Givings 1880’li yıllarda, histeri hastalığını tedavi etmek için bugünkü vibratörlerin atası olarak kabul edilebilecek bir makine icat eder. Teknolojiye olan obsesyonu ile hastalarının tedaviye devam etme ısrarlarına karşı koyamayan Dr. Givings’in hikâyesi… Sarah Ruhl’un provokatif ve Tony ödülü adayı bu eğlenceli oyununu Eyüp Emre Uçaray yönetiyor… 10-11 Mayıs, 20:30, Caddebostan Kültür Merkezi
‘Kıyamete Kadar Kapattım Kalbimi’
Gecenin coşkusunu ve karanlığını üzerinde taşıyan beş kişi… Kendilerini kavganın, korkunun ve aşksızlığın içinde gecenin dönüştürücü gücüyle sınamaktadırlar… Melis Tezkan ve Okan Urun’un yazıp yönettiği oyunda Meral Çetinkaya, Defne Halman, Can Kulan, Efecan Senolsun ve Okan Urun rol alıyor. 11-12 Mayıs, 20:30, Moda Sahnesi
‘Üç Kız Kardeş’
Geçtiğimiz yıl olduğu gibi, bu yıl da Edinburgh Festival Fringe’e katılacak olan Hayal Perdesi, festivalde ödüllü Makedon yönetmen Aleksandar Popovski’nin yenilikçi rejisiyle Sven Jonke’nin çağdaş sahne tasarımını birleştiren, alışılmışın dışında bir ‘Üç Kız Kardeş’ sunuyor. Anton Çehov’un ünlü klasiğinde Özge Özder, Selin İşcan ve Tuba Karabey rol alıyor.11-12 Mayıs, 20:30, Üsküdar Tekel Sahnesi // 22 Mayıs, 15:00, Caddebostan Kültür Merkezi
‘Kahramanın El Kitabı’      
İlhami Algör’ün ‘Albayım Beni Nezahat ile Evlendir’ ve ‘Fakat Müzeyyen Bu Derin Bir Tutku’ romanlarından uyarlanan ‘Kahramanın El Kitabı’, bir erkeğin, “kahraman” imgesinin peşinde, İstanbul sokaklarında yaptığı zihinsel yolculuğu video animasyon eşliğinde anlatıyor. Şule Ateş’in yönettiği ve Deniz Celiloğlu’nu sahnede izleyeceğimiz bu eğlenceli anlatı seyirciyi siyah beyaz filmler döneminin naif ve tanıdık dünyasında gezdirirken, bir yandan da bu filmlerin imgeleriyle büyümüş bir kuşağın zihnindeki “kahraman erkek” imgesini sorguluyor. 15 Mayıs, 18:00 / 16-17 Mayıs, 20:30, Talimhane Tiyatrosu
‘Kargalar’
Terkedilmiş bir şehir olan Kızıl Şehir’in muzip cinleri Mar ve Wan gelen geçenin başına türlü çoraplar örüyorlar. Yaşlı ve yalnız Kal umutla gidenlerin dönmesini bekliyor ve günlerdir turnede olan Kargalar geliyor, seyircilerini arıyorlar. Acıklı bir masalın içinde çekilen bir ‘halay’a dönüşen ‘Kızıl Şehir’de, masal da halay da merhem olup iyileştiriyor. ‘Kargalar’, Mirza Metin ve Berfin Zenderlioğlu tarafından yönetiliyor. 18 Mayıs, 20:30 / 19 Mayıs, 15:00, Moda Sahnesi
‘Coriolanus’
Erdemlerinden asla vazgeçmeyen ve bu yüzden yerden yere vurulan ve hatta cezalandırılan soylu savaş kahramanı Coriolanus’un hikâyesini anlatan Shakespeare’in bu ünlü oyunu, Roma’nın sözde demokrasisi ile politikacıların vaadlerine inanan eğitimsiz ve aç halkına karşı Coriolanus’un verdiği mücadeleyi konu alıyor. Malcolm Keith Kay’in yönettiği oyun İstanbul Devlet Tiyatrosu tarafından sahneleniyor. 18 Mayıs, 20.30 / 19 Mayıs, 18.00, Caddebostan Kültür Merkezi
‘An’
Yoğun bakım ünitesinde yatan ağır durumdaki hastalar ve kendilerini onları iyileştirmeye adayanların “mahrem” zamanına 60 dakikalık bir yolculuk… Oyunun kurgu, konsept ve yönetmenliğini Özen Yula’nın üstlendiği oyunda Reha Özcan, Zeyno Eracar ve Nazan Diper’in rol alıyor. 19-21 Mayıs, 18:00-20:30 / 22 Mayıs, 15:00-18:00, Yeldeğirmeni Sanat Merkezi
‘Vanya, Sonya, Maşa ve Spike’
Christopher Durang’in, Çehov oyunlarına göndermeler yaptığı oyunda, günümüzde ABD’nin küçük bir kasabasında geçen bir öykü anlatılıyor… Taşra yaşamının umutsuzluğu, modern insanın yalnızlığı… Zeki bir komedinin hüzünle buluştuğu oyunun yönetmenliğini Yücel Erten üstleniyor. Şerif Erol, Tilbe Saran, Nesrin Kazankaya, Doğan Akdoğan, Başak Meşe ve Gamze İpek’in rol aldığı oyun, Tiyatro Pera tarafından sahneleniyor. 19-20-21 Mayıs, 20:30 / 22 Mayıs, 15:00, Tiyatro Pera // 24 Mayıs, 20:30, Caddebostan Kültür Merkezi
‘En Kötü İş’
Tuğçe Tuna; toprak ve beden ilişkisini Psiko_Soma+tik olarak aralarken, duyusal ve bilinç katmanları arasında geziniyor. Alan hafızasının yanı sıra, “iş” olarak kabul ettiğimiz eylemlerin bilinci tüketmesi, boşluk sendromu ve mekânın, bedenin dönüştürülmesi eserin kavramsal katmanlarını oluşturuyor. 20 Mayıs, 18:00 / 21 Mayıs, 20:30, MSGSÜ Bomonti Yerleşkesi 2. Kat
‘Yaşlı Çocuk’
Yeşim Özsoy’un aşk, ölüm, savaş ve kaybolan çocukluk gibi kavramlar etrafında şekillendirdiği yeni oyunu, Filistin’den İngiltere’ye, Yunanistan’dan Türkiye’ye uzanıyor. İzleyicileri dört karakterin kimi zaman yalnız, kimi zamansa en yakınlarıyla olmamış, olamamış hikâyelerini dinlemeye davet ediyor… 21 Mayıs, 20:30 / 22 Mayıs, 18:00, garajistanbul
‘Baba ve Piç’
Elif Şafak’ın bir dönem çok tartışılan romanlarından ‘Baba ve Piç’, Türkiye’de ilk kez sahneleniyor. Eserde 1915 yılında yaşanan olaylar; Türk ve Ermeni kökenli iki aile arasındaki ilişkiler üzerinden iki toplum incelenirken, erkeklerin zamansız öldüğü, geride hep kadınların kaldığı bir sülaleden dört kuşak kadının hikâyesiyle birlikte anlatılıyor. Mehmet Ergen’in yönettiği oyunda Serra Yılmaz, Nihal Koldaş, Nora Tokhosepyan, Hande Ataizi ve Gökçen Gökçebağ aynı sahneyi paylaşıyor. 23-24 Mayıs, 20:30, Zorlu PSM Drama Sahnesi
‘Macbeth’
Tiyatro tarihinin en ünlü ve Shakespeare’in en önemli oyunlarından olan ‘Macbeth’, İskoçya beylerinden Macbeth’in, öğrendiği kehanetin gücüyle Kral Duncan’ı öldürüp tacı ele geçirdikten sonra iktidarını elinde tutmak için nasıl hiçbir şeyden kaçınmadığını gözler önüne seriyor. Sabahattin Eyüboğlu’nun Türkçeleştirdiği, Bülent Emin Yarar’ın yönettiği oyun EKİP Tiyatrosu tarafından sahneleniyor. 25-26 Mayıs, 20:30, Üsküdar Tekel Sahnesi
‘Martı’
Fiyaskoya dönüşen bir prömiyer akşamı, daha başarılı bir yazara vurulan bir kadın, daha genç bir oyuncuya kapılıp giden bir adam ve hissedilen eksiklikleri doldurabilmek için sürekli sanata yaklaşan dört farklı karakterin öyküsünü anlatan Martı, hayatla ve sanatla ilgili en katmanlı oyunlardan biri olarak öne çıkıyor. Çehov’un klasik yapıtını İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları sahneliyor. Yönetmen: Serdar Biliş. 25-26 Mayıs, 20:30, Harbiye Muhsin Ertuğrul Sahnesi
YENİ DALGA OYUNLARI
İstanbul Tiyatro Festivali’nin 2012 yılında genç tiyatro ve dans gruplarının gösterilerini seyirciyle buluşturmak amacıyla başlattığı “Yeni Dalga” başlığı altında Talimhane Tiyatrosu ve Müjdat Gezen Tiyatrosu’nda iki oyun yer alıyor.
‘O / Hakkari’de Bir Mevsim’
2013 yılında Galatasaray Üniversitesi Tiyatro Topluluğu (GSÜTT) bünyesinde yetişip sahneye çıkan genç tiyatrocular tarafından kurulan Sarı Sandalye ekibinin yeni oyunu ‘O / Hakkari’de Bir Mevsim’de kendini bir gün ülkenin doğusunda, bir dağ başında, Hakkâri’nin Pirkanis köyünde bulan O’nun düş ile gerçek arasında yol alırken bir yandan orada varolma savaşı anlatılıyor. Erhan Çene, Yiğit Tuna ve Çağdaş Ekin Şişman’ın Ferit Edgü’nün ‘Hakkari’de Bir Mevsim’ romanından uyarladığı oyunun yönetmenliğini Yiğit Tuna ve Çağdaş Ekin Şişman üstleniyor. 5-6 Mayıs, 20:30, Talimhane Tiyatrosu
‘Kuvayı Milliye Destanı’
Kurtuluş Savaşı’nın büyük destanı ve Nâzım Hikmet’in dev eseri, ‘Kuvayi Milliye Destanı’nın modern uyarlaması, şiir-tiyatro ilişkisinin sahnesel karşılıklarının aranması anlamında çok değerli bir malzeme sunuyor. Ali Berktay tarafından sahneye uyarlanıp, Meyerhold ve biyomekanik teknik konusunda yaptığı çalışmalar ve atölyelerle de tanınan yönetmen Ayşe Emel Mesçi yönetiminde sahnelenecek olan ‘Kuvayi Milliye Destanı’nda Müjdat Gezen Sanat Merkezi Tiyatro Okulu öğrencileri rol alıyor. 18 Mayıs, 20:30 / 19 Mayıs, 15:00, Müjdat Gezen Tiyatrosu 29 Ekim Sahnesi
OYUN SALONU
İKSV Salon ve İstanbul Tiyatro Festivali ekiplerinin ortak çalışmaları sonucunda 2013 yılında hayata geçirilen ‘Oyun Salonu’ projesi kapsamındaki gösteriler Salon’da ve Tatbikat Sahnesi’nde yer alacak.
‘Büyükannem Bir Taş’
Yeni bir oluş biçimi olarak güvenmeyi, kendini açmayı öneren ve bu toprakların misafiri olduğumuzu unutmamamızı dileyen dans performansı… Koreografisini yapan Aslı Bostancı ve Senem Gökçe Oğultekin tarafından sahneleniyor. 7-9 Mayıs, 20:30 / 8 Mayıs, 18:00, İKSV Salon
‘Ev’vel Zaman’
İstanbul’da, şimdiki zamanın kıyısında bir evde yaşayan gündelik dertlerine gömülmüş orta sınıf bir aile… Kuralsızca işleyen “kentsel dönüşüm” giderek hızlanıyor ve önceden hep varoşlardakilerin başına gelen ve reflekssiz kaldıkları, artık kapılarına dayanan bu gerçeklik, onları köklerinden ayrılmaya zorluyor. Gülce Uğurlu ve Firuze Engin’in yazıp yönettikleri oyunda, Bedir Bedir, Funda Eryiğit ve Esme Madra rol alıyor. 20-22-23 Mayıs, 20:30 / 21 Mayıs 18:00, İKSV Salon
‘Köpeklerin İsyan Günü’
Nişantaşı’nda, lüks mağazalar ile ışıltılı vitrinler arasında, kendi küçük lüksleri için hiç durmadan çalışan ve yıpranan evliliği ile boğuşan Suzan’ın üzerinden, dünün seçkinleriyle bugünün kazananları arasındaki çatışmayı ve her devrin kaybedenlerinin hikâyesi… Ceren Ercan’ın yazdığı oyunun yönetmenliğini Mark Levitas üstleniyor. Oyunda Zuhal Gencer Erkaya, Elif Ürse, Kanbolat Görkem Arslan ve Sercan Gülbahar rol alıyor. 21 Mayıs, 15:00 / 22-23 Mayıs, 20:30, Tatbikat Sahnesi
FESTİVALİN YAN ETKİNLİKLERİ
20. İstanbul Tiyatro Festivali süresince ünlü konuklar ile uzmanların katılacağı, ücretsiz söyleşi, gösteri, sempozyum, sergi, ustalık sınıfı ve atölye çalışmaları da sanatseverlerle buluşuyor. Yan etkinliklerle ilgili detaylı bilgilere tiyatro.iksv.org adresinden ulaşılabilir.
Sergi: Tiyatro… Tiyatro…’nun 25 Yılı
1991 yılının Şubat ayında başladığı ve 25 yıl aralıksız olarak sürdürdüğü basılı yayım hayatını, 2016 yılının Ocak ayında sonlandıran Tiyatro…Tiyatro… dergisi sergileyeceği dergi kapakları ile Türkiye tiyatrosunun 25 yılına ışık tutuyor. 9-22 Mayıs, Nâzım Hikmet Kültür ve Sanat Evi
Sempozyum: Zaman / Mekân 3. Uluslararası Disiplinlerarası Tiyatro Buluşması
İnsan düşüncesinin en merkezi kavramlarından olan zaman ve mekânı, dramatik edebiyat, tiyatro ve performans sanatları üzerinden düşünmek, bilgi ve deneyimleri paylaşmak ve tartışmak üzere, İÜ Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü, İÜ Haldun Taner Tiyatro Uygulama ve Araştırma Merkezi, Dramaturji Derneği, İstanbul Tiyatro Festivali, Pera Müzesi işbirliği ve Sentrodil’in desteğiyle düzenlenen 3. Uluslararası Disiplinlerarası Tiyatro Buluşması’nda zaman mekân ilişkisi mercek altına alınıyor. 5-6 Mayıs, 10:30-19:30, Pera Müzesi
Dans Ustalık Sınıfı: Olivier Dubois
Olivier Dubois ile Fransız Kültür Merkezi işbirliğiyle gerçekleştirilecek atölye çalışması, sanatsal bir fikrin; bütçe, finansman, ekip, tasarımcılar ve dansçıları da içerecek sunuma hazır bir proje haline nasıl getirileceğine odaklanıyor. Çalışma kapsamında seçilen her koreografın iki gün boyunca gerçek veya hayali bir koreografi projesi sunacağı atölye çalışması, sekiz profesyonelin katılımına açık olacak. Atölye için son başvuru tarihi 1 Nisan 2016. 6-7 Mayıs, 10:00-19:00, MSGSÜ Çağdaş Dans Ana Sanat Dalı
Okuma Tiyatrosu ve Söyleşi: Maske ve Ruh
Türkiye edebiyatında daha çok roman, hikâye ve anılarıyla yer edinen Halide Edib Adıvar’ın 1945’te kaleme aldığı ve 1953’te İngilizcesi yayımlanan ‘Maske ve Ruh’ adlı oyunu Shakespeare ile Nasrettin Hoca’nın buluşması üzerine fantastik bir metin niteliği taşıyor. Halide Edib tiyatrosu konusunda bir uzman olan Nedim Saban, İstanbul Tiyatro Festivali’nde Maske ve Ruh’u hareket düzeni içeren bir okuma tiyatrosuyla ve müzikle geliştirilerek, sahneye koyacak. Gösterinin ardından Halide Edib tiyatrosu üzerine bir panel de gerçekleştirilecek. 7 Mayıs, Okuma Tiyatrosu 15.00, Söyleşi 17.30, Üsküdar Tekel Sahnesi
Atölye Çalışması: Tiyatro Eleştirisi
On beş yıl boyunca dünyanın en önemli organizasyonları arasında gösterilen Avignon Festivali’ni yöneten ve bu festivalin en önemli isimleri arasında yer alan Bernard Faivre d’Arcier tarafından Fransız Kültür Merkezi işbirliğiyle gerçekleştirilecek olan atölyede, bir gösterinin derinlemesine incelemesi yapılıp; metin, sahneleme, koreografi ve oyunculuk gibi farklı elemanları çözümlenecek. 7 Mayıs, 10:00–12:30 / 14:00–17:00, Fransız Kültür Merkezi
Söyleşi: Avignon, Dünyanın En Büyük Tiyatrosu
Bernard Faivre d’Arcier’in, 1980–1984 ve 1993–2003 yılları arasında direktörlüğünü üstlendiği süre boyunca Avignon Festivali profesyonelleşti, kapılarını dansa açtı ve gelişmeye devam etti. Bernard Faivre d’Arcier, bakanlık ve kültürel deneyimlerinden yola çıkarak, Fransa’nın en büyük festivallerinden biri olarak kabul edilen bir kültür olayını organizasyonel sorunlarıyla, gelişimiyle ve getirdiği yeniliklerle tiyatroseverlere anlatacak. Fransız Kültür Merkezi işbirliğiyle gerçekleştirilecek bu söyleşiye katılım için www.ifturquie.org adresinden kayıt yaptırmak gerekiyor. 8 Mayıs, 16:30, Fransız Kültür Merkezi
Atölye Çalışması: Hayalbaz Kuklalar
Mehmet Erbil tarafından, 5–6 yaş grubu 15 çocuğun katılımıyla gerçekleştirilecek olan atölyede çocuklar kendi hayal kahramanlarını tasarlayacaklar ve yine kendi tasarladıkları tiyatro sahnesinde, kahramanlarını canlandırma fırsatı bulacaklar. 8 Mayıs, 14.00-16.00, Uniq Çocuk Atölyesi
Söyleşi: Çocuklar ve Gençler için Feminist Bakışlı Bir Sahne Performansı Yaratmak
Stockholm Şehir Tiyatrosu’nun bir kolu olan Skärholmen Gençlik Tiyatrosu ve Unga Klara topluluğu, gençlik ve çocuk tiyatrosu alanında öncü bir role sahipler. Topluluklar, her yaştan seyirci için düzenledikleri çığır açan performanslarıyla dünyaca ün kazandılar. Bu söyleşide, Skärholmen’den Carolina Frände, Unga Klara’dan, Gustav Deinoff ve Farnaz Arbabi ise, son iki performansları Girls Will Make You Blush (Kızlar Yüzünüzü Kızartacak) ve Vitsvit (Beyaz Felaket) günümüz İsveç çocuk ve gençlik tiyatrosundaki yeni feminist bakış açısının yarattığı heyecan verici gelişmeler hakkında konuşacak. Atölye, Swedish Arts Council işbirliğiyle gerçekleştirilecek. 10 Mayıs, 18:30, Salon
Söyleşi: Brecht’i/Brechtle Düşünmek
20. yüzyılın önemli düşünürlerinden ve tiyatro insanlarından Bertolt Brecht, ölümünün 60. yılında, İstanbul Üniversitesi Haldun Taner Tiyatro Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından düzenlenen bir panelle anılıyor. Panel, farklı alanlardan, farklı yönelimler ve yöntemlerle Bertolt Brecht’e bakan sosyal bilimcileri bir araya getirerek, yazarın oyunlarının ve dile getirdiği durumların üzerinden günümüze dönük bir tartışma oluşturmayı amaçlıyor. Panelin ilk oturumunda İstanbul Üniversitesi Öğretim Üyesi, yazar ve dramaturg Oğuz Arıcı moderatörlük görevini üstlenirken, ikinci oturumun yönetimini dramaturg ve İstanbul Üniversitesi Araştırma Görevlisi Nilgün Firidinoğlu yapacak. 15 Mayıs, 14:00-15:30 / 16:00-17:30, İKSV Salon

Ustalık Sınıfı: Metinden Eyleme Giden Yolda Duyu İzlenimlerinin Aracı Rolü Üzerine
Kadir Has Üniversitesi Tiyatro Bölümü Başkanı ile Film ve Drama Yüksek Lisans Programı Direktörü Çetin Sarıkartal tarafından gerçekleştirilecek olan ustalık sınıfı, metnin canlanması sürecinin uygulamalı çözümlemesi, ton ezberleme sıkıntılarının giderilmesi ve geçmiş oyunlardan hazır kalıpların gelişinin engellenmesi üzerine olacak. 14-15-16 Mayıs Cumartesi, 10:00-14:00, Sahne KHAS
Performans: Epimeleia Heautou
Epimeleia Heautou, yaşamlarının belirli bir anında yolları dans yolunda kesişen iki kadının, farklı bir çalışma hedefleyerek bir araya gelmeleri sonucunda ortaya çıkmış bir dans projesi olarak seyirciyle buluşuyor. Seyircinin kendilerini çepeçevre sardığı bir mekânsal yerleşme alanının içinde gerçekleşecek performansın koreografisini Ayrin Ersöz yaptı. Canan Yücel Pekiçten ve Ayrin Ersöz’ün dans figürleriyle sahneye taşıdığı performans mizah ve hüzünle örülen bir diyalogta dansla ifade yollarını araştırıyor. 20 Mayıs, 20:30 / 21 Mayıs, 18:00, Alt                      
Atölye Çalışması: Hareketten Fiziksel Eylemlere
“Çağdaş Dans Teknikleri” atölyesinde, fiziksel eylemlerin dans hareketleri ile ilişkileri çalışmanın ana fikrini oluşturacak. Profesyonel dansçı ile dans öğrencilerinin başvurabildiği ve 20 kişiyle sınırlı olan atölyenin yanı sıra programda yer alan “Dans Tiyatrosu ve Doğaçlama” atölyesinde, dansın ve oyunculuğun iki ayrı bağımsız yapı olarak tanımlanabilmesi ile ilgili çalışma gerçekleştirilecek. 18 Mayıs, ‘Çağdaş Dans Teknikleri’ 09:30–11:00, ‘Dans Tiyatrosu ve Doğaçlama’ 11:30–13:00 // 22 Mayıs, ‘Veda Töreni’ 15:00-15:45, MSGSÜ Çağdaş Dans Ana Sanat Dalı
Söyleşi: Şiir-Tiyatro / Vsevolod Meyerhold – Nâzım Hikmet
Bu söyleşide, Meyerhold’un tüm yazılarını yayımlayan ve Meyerhold tiyatrosu konusunda dünyadaki en önemli uzmanlardan biri olan CNRS Sahne Sanatları Araştırma Laboratuvarı eski müdürü Béatrice Picon-Vallin ve Tiyatro-Devrim ve Meyerhold kitabını derleyen oyun yazarı ve çevirmen Ali Berktay, Meyerhold ve Nâzım Hikmet ekseninde şiir-tiyatro ilişkisini konuşacaklar. 21 Mayıs, 15:00, Nâzım Hikmet Kültür ve Sanat Evi
Okuma Tiyatrosu ve Söyleşi: Kardeşlerimi Arıyorum
Yazar Jonah Hassan Khemiri, Avrupa’da yaşayan göçmen ve yabancıların temsilini merkeze aldığı Kardeşlerimi Arıyorum ile başkalarına ve kendimize karşı önyargılarımızla ilgili eğlenceli ve öfkeli bir hesaplaşma fırsatı sunuyor. Biriken’in yöneteceği, Rıza Kocaoğlu’nun sahne alacağı oyun okumasının ardından yaratıcı ekip ve oyunun çevirmeni Ali Arda ile bir söyleşi de gerçekleştirilecek. 21 Mayıs, 15:00, SALT Galata
Atölye Çalışması: Meyerhold Tekniği ve Şiir
Ayşe Emel Mesçi tarafından, biyomekanik tekniğin ve beden kullanımının en temel ilkelerinin tanıtılacağı atölyede, bu hareketlerin dizelerle ilişkisi üzerinde de durulacak. Atölye, oyuncululuk öğrencilerinin katılımıyla yapılacak. 22 Mayıs, 14:00-18:00, Müjdat Gezen Tiyatrosu
Söyleşi: Sahne Sanatları Alanında Oyuncu Statüsü ve Hakları
İstanbul Tiyatro Festivali ve Oyuncular Sendikası tarafından ortaklaşa düzenlenen bu söyleşi, ülkemizde sahne sanatları alanında çalışan oyuncu, dansçı ve tüm performans sanatçılarının çalışma statülerini, yasal olarak mevcut ancak pratikte uygulanmayan kanuni haklarını konu ediniyor. 22 Mayıs, 15:00, Uniq Hall Toplantı Salonu
Atölye Çalışması: Kerem Gelebek
 
Kendisi de konservatuvar mezunu olan Kerem Gelebek bu atölyede, bir dans gösterisinin oluşum aşamalarından ve bazı pratiklerinden bahsedecek, doğaçlamanın deneyimlemeye döndürülmesi üzerine temel noktalar üzerinde duracak. Dans bölümü öğrencileri ve profesyonellere açık olan atölye 20 kişinin katılımıyla gerçekleştirilecek. 24 Mayıs, 16:00-18:00, MSGSÜ Çağdaş Dans Ana Sanat Dalı
Atölye Çalışması: İçindeki Komiği Keşfet
Spymonkey’in clown tiyatrosunun temel ilkelerinin tanıtılacağı, komedi becerilerinin nasıl geliştirilebileceği ve sadeleştirilebileceği konusunda ipuçlarının sunulduğu eğlenceli atölye çalışmasında, oyunlar sahnelenecek, grup içinde ve seyirciyle güven geliştirme egzersizleri yapılacak. Yalnızca profesyonellere açık olan atölye 24 kişinin katılımıyla yapılacak. 25 Mayıs, 11:30-14:30, Üsküdar Stüdyo Sahne
 
İSTANBUL TİYATRO FESTİVALİ BİLETLERİ
 
20. İstanbul Tiyatro Festivali biletleri 12 Mart Cumartesi günü 10:00’dan itibaren:
• Biletix satış noktaları,
• Biletix Çağrı Merkezi (0216 556 98 00),
• Biletix web sitesi (www.biletix.com),
• İKSV ana gişeden (10.00–18.00 saatleri arasında açık olan ana gişe, 13 Mart hariç Pazar günleri kapalıdır)
alınabilecek.
Biletix Müşteri Hizmetleri, Biletix app ve Biletix web üzerinden temin edilen biletler, etkinlik günü etkinlik mekânında gösterimden iki saat önce teslim alınabilir. Lale Kart sahipleri festival biletlerinde %25’e varan özel indirimlerden yararlanabilecekler. Siyah ve Beyaz Lale üyeleri biletlerini 7 ve 8 Mart, Kırmızı ve Sarı Lale üyeleri ise 9, 10 ve 11 Mart tarihlerinde biletlerini öncelikli olarak alabilecekler.
20. İstanbul Tiyatro Festivali programı ve etkinlikleriyle ilgili tüm gelişmeler sosyal medya kanallarının yanı sıra AppStore ve Google Play’den indirilebilen İKSV Mobil uygulamasından da takip edilebilir. Festivalin broşürü İKSV’den (Nejat Eczacıbaşı Binası Sadi Konuralp Caddesi No:5, Şişhane) ve Biletix satış noktalarından temin edilebilir.
Ayrıntılı bilgi için: tiyatro.iksv.org 
İstanbul Tiyatro Festivali’ni sosyal medyada takip etmek için:
facebook.com/istanbultiyatrofestivali
twitter.com/tiyatrofest
instagram.com/istanbultiyatrofestivali
Festivalle ilgili tüm sorular için: medya@iksv.org
 
 
 

Bir Cevap Yazın

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.